Monday, January 17, 2011

Tutorial Makro ( Part 2: Pencahayaan,DOF,Pemilihan ISO,Av,Tv )



Pencahayaan amat penting apabila mengambil gambar macro..... cahaya kene cukup untuk amik.. natural light kebiasaannya tak cukup untuk freezekan motion.. oleh itu kenelah gunakan flash.. dan flash direct biasanya harsh.. kene diffusekan.. ada orang pakai styrofoam plate untuk diffusekan (kalau styrofoam plate.. built in flash pun bulih) .. ade buat DIY flash extender... contoh diffuser leh tengok kat link sinie & sinie (ada panduan cara nak buat)..

Boleh kasik option lighting dalam macro?
1. natural light - hanya sesuai kalau objek anda mati .. angin zero... dan kamera anda still (bukan handheld)... bunga bolehlah wat cara nie..
2. flash built in - boleh guna.. tapi kenelah diffuse dan tumpukan cahaya dengan betul.. sbb cahaya dari built in flash akan tersekat/blok oleh lens anda pada 1:1 (melainkan anda pakai sigma 150mm :P)
3. external flash - antara opsyen terbaik utk makro.. tapi perlu di diffusekan dan sebaiknya ditumpukan pada subjek
4. ring flash - mmg best.. tapi harganya pun best.. praktikal dan mudah guna.. pencahayaan rata.. saya penah beli yang OEM version... tade brand.. murah.. cahaya ok.. tapi rosak selepas sebulan.. so elakkanlah dari yang tade brand macam nie..
5. twin light - opsyen yang saya gunakan sekarang.. ambo_az juga gunakan teknik nie.. saya gunakan cara ini sebab convenient..

contoh gambar guna ring flash
Image

contoh gambar guna external flash + ombibounce diffuser (masa awal-awal dulu.. iso 800 nie.. Av hanya 9.0 .. speed 1/80 )
Image

contoh gambar guna external flash + DIY flash extender
Image

contoh gambar guna twin lite tak diffuse
Image

contoh gambar guna twin lite diffuse sket
Image

contoh gambar twin lite diffuse setup sekarang
Image

Kenapa kene diffuse? apa beza on flash kemudian diffuse dengan tak on flash terus?
flash tak on - cahaya tak cukup.. terpaksa bergantung kepada natural light.. menyebabkan terpaksa guna wide aperture dan push ISO.. (bila wide aperture DOF nipis)

flash on tapi tak diffuse - cahaya boleh dikatakan cukup... boleh lah push aperture tinggi sket seperti F16 ke atas(narrow aperture).. tapi cahaya amat harsh.. macam direct flash... kawasan tertentu pada subjek akan burn out... sebahagian pula akan gelap semacam..

flash on kemudian diffuse cahaya boleh dikatakan cukup.. boleh push aperture tinggi.. cahaya tidak harsh dan rata pada subjek... detail tidak hilang... bayang tidak terlalu kuat... kurang kawasan akan burn out

flash on kemudian ditumpukan pada subjek dan didiffusekan - cara ini hanya boleh dicapai kalau guna flash extender (konsep lantunan ke tracing paper dRali pun konsep yang hampir serupa) dimana ia tumpukan cahaya pada subjek.. teknik ini saya gunakan sebelum berpindah kepada flash mt-24ex sekarang.. diffuser tue dah diwariskan kepada azli.. hehhe... teknik ini membolehkan cahaya yang amat cukup .. confirm boleh push aperture sampai F22 walaupun ISO 100 dan shutter speed 160... cahaya cuku kemudian didiffusekan membolehkan cahaya rata pada subjek... tidak ada kawasan burn out.. tidak ada kawasan terlalu gelap...

lihat link ini utk mengetahui kepentingan diffuser.. http://myrmecos.wordpress.com/2007/12/09/photo-technique-on-camera-flash-diffusion/

Macamana nak diffuse cahaya?
ada pelbagai cara.. piring styrofoam.. kertas styrofoam.. kertas tracing paper... (jangan pakai kertas putih.. warna die jadi semacam).. cuba lihat link nie dimana dia test beberapa jenis bahan diffuser http://www.fredmiranda.com/forum/topic/703424

Boleh tunjuk cara paling mudah nak buat diffuser express?

guna botol peel fresh
Image

cara ini pun boleh
Image

contoh beberapa diffuser utk external flash saya dari beberapa generasi terdahulu.. yang latest dah wariskan kat azli... yang 2nd latest ntah ke mane tah anak main.. hehe..
Image

diffuser yang saya gunakan sekarang
Image

Apa peranan DOF dalam macro photography?
DOF = depth of field.. area of focus

kalau DOF luas - semua texture/objek dalam gambar dalam keadaan fokus
kalau DOF halus - sebahagian kecil sahaja dalam keadaan fokus.. contoh mata kanan serangga fokus tapi gigi dia kabur

cara dapat DOF halus - pakai F/2.8 hingga F/5.6
cara dapat DOF luas - pakai F/18-F/32

contoh DOF nipis (mata jek focus)
Image

contoh DOF tebal sket (luas)..
Image

DOF mana nak pilih?
sebaiknya yang tak terlalu halus.. kalau terlalu halus in focus pun gambar macam tak fokus.. gunalah F11 ke atas.. kalau boleh push sampai F18 atau F22 lagi bagus.. luas DOFnya..

selalunya emran pakai aperture braper?
kalau dengar jawapan saya nanti konpius.. pilih lah aperture sendiri ikut keperluan anda

kalau nak tahu juga sekarang saya guna hanya F11-F13.. kenape? bila magnification 5:1.. bila saya guna F16 gambar terlalu soft... kene step down untuk sharpkan gambar.. mungkin masalah lens (problem yang mungkin disebabkan magnification yang terlalu besar) .. mungkin juga masalah pencahayaan.. mungkin ada kesilapan teknik saya... masih belum solve dan tengah test lagi sekarang nie.. masih dalam proses pembelajaran.. (nota: maksimum aperture utk MPE 65mm hanya F16)

semasa saya pakai Tamron SP90mm saya push aperture sampai F32.. jadik objek dalam gambar hampir semua bahagian dalam fokus.

saya cadangkan utk mereka yang berlegar sekitar 1:1 kepada 2:1 gunalah aperture F18 ke atas.. kalau pakai MPE baru tune the rules..

ISO berapa nak guna ye?
100.. sbb noise dalam makro senang kelihatan.. kalau terpaksa push pun jangan lebih ISO 400

Tv (shutter speed)?
Gegaran dalam makro senang sangat kelihatan... untuk mengurangkan kesan gegaran silalah gunakan shutter speed yang lebih laju.. Shutter speed kalau baru bermula silalah gunakan 1/160.. bila tangan dah stabil tue bolehlah mula 1/100..

saya guna 1/160 sbb gegaran pada 5:1 macam earthquake.. hehe..

cadang saya setlah 1/100 sebagai minimum... bukan ape... kekadang bila balik rumah tengok gambar terasa frust gambar kantoi sbb gegaran.. kat LCD tak nampak..

power pada flash macamane yek... nak pakai FEC berapa? mode ape? manual? eTTL? multi?
yang ini agak penting... kebiasaannya saya gunakan ISO, Tv dan Av yang constant.. saya cuma dok ubah FEC sahaja..

caranya macam nie.. setkan flash kepada TTL/eTTL/eTTLII .. kemudian setkan FEC pada zero (sebaiknya gunakan yang set pada body.. mudah sket.. macamana nak buat? baca lah manual kamera anda yek :D)

bila amik gambar.. lihatlah gambar anda.. kalau rasa under.. naikkan FEC.. kalau rasa over.. rendahkan FEC.. setting lain (Av/Tv/ISO) takyah kaco melainkan terpaksa.. lama-kelamaan anda akan boleh mengagak FEC yang diperlukan berdasarkan lokasi subjek..

tambahan sket.. bila amik gambar lalat /rama-rama tertentu... TTL takleh pakai sbb TTL ada preflash yang menyebabkan mereka lari... jadi utk kes kes serangga sensitif anda kenelah gunakan manual dan pepandailah cuba ubah intensitynya..

macamana nak dapatkan background yang gelap yek?
background mmg gelap jika objek dan background jauh kemudian anda guna flash .. mmg akan jadi gelap


ade idea lain utk lighting? susahlah diy nie..
cuba lihat link ini utk lihat pelbagai bentuk dan teknik lighting untuk makro.. ada diantara teknik /gaya lighting yang dipostkan adalah oleh jurugambar makro level tertinggi seperti lordv dan dalantech

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=142566

#nota - sebahagian besar teknik ini adalah mengikut pengalaman saya yang amat terhad... jadi ianya bukan standard.. anda cuba lah sendiri dan build up dari pengalaman anda... cara saya dan mentor-mentor makro saya juga berbeza... jadi tade masalah utk guna teknik berbeza...

1 comment:

  1. assalamualaikum..nk tanye skit..kalu kte pakai ET manual mcm mane nk set aperture?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts (30 days)

Latest Post from My Other Blogs